Termin Ziemia Radomska wykształcił się (jako pojęcie historyczne)
w czasach I Rzeczpospolitej i odpowiadał terytorialnie, istniejącemu
wtedy powiatowi radomskiemu. Obszar ten, w dużym stopniu, w sposób
naturalny wyznaczały rzeki. Na północy sąsiadował on z Mazowszem,
a granica małopolsko-mazowiecka biegła tutaj od Pilicy pod Nowym Miastem
do Radomierzy (Radomki) pod Brzózą. Na wschodzie Wisła oddzielała
Ziemię Radomską od województwa lubelskiego. Na południu sięgała ona
po Kamienną, stykając się z powiatem sandomierskim. Wreszcie
na zachodzie jej rubieże stykały się z powiatem opoczyńskim, a granica
biegła Garbem Gielniowskim i dolnym odcinkiem Drzewiczki. Po II wojnie
światowej tereny te, określane obecnie także mianem regionu radomskiego
lub Radomskim, w swej przeważającej części przynależały administracyjnie
do województw: od roku 1946 do kieleckiego, od 1975 do radomskiego,
a od 1999 – mazowieckiego.
Strój tradycyjny, noszony na całym tym obszarze jest bardzo do siebie
zbliżony, choć po wnikliwej analizie można dostrzec jego lokalne
odmiany. Za centra takich mikroregionów uważa się Iłżę, Zwoleń
i Kozienice. Odzież ta jest pełna prostoty. Zalicza się ją
do najbardziej archaicznych ubiorów w Polsce, zarówno pod względem kroju
jak i przeznaczanych na jej wykonanie tkanin (szyta była prawie
w całości z prostych tkanin domowego wyrobu). Lniane płótna,
przeznaczano na koszule (męskie i kobiece) oraz spodnie. Natomiast
z wełnianych samodziałów (gładkich lub pasiastych) powstawał pierwotnie
cały strój męski, a także kobiece spódnice i zapaski. Ubiór ludowy,
na tym terenie noszony był powszechnie, szczególnie przez kobiety,
jeszcze w latach 20. XX w. Jako pierwsi zarzucili go mężczyźni,
którzy mieli częstszy kontakt z miastem, a swój niezbyt efektowny strój
chętnie zastępowali znacznie tańszą, a według ich oceny również bardziej
elegancką, odzieżą miejską.
Strój męski, spełniał głównie podstawowe wymogi stawiane odzieży,
czyli chronił ciało człowieka przed chłodem i innymi niedogodnościami
aury. Na głowie (w wersji bardziej archaicznej) mężczyźni nosili latem
kapelusze plecione ze słomy lub sosnowych korzeni oraz rogatywki
(granatowe lub czarne z otokiem z siwego albo czarnego baranka),
a w okresie zimowym tzw. rozłupy. Były to czapki złożone
z dwóch części, z których pierwsza, o walcowatym kształcie, zakładana
była bezpośrednio na głowę, a drugą stanowił okalający ją futrzany otok,
związywany kolorowymi wstążeczkami. Miejsce tych nakryć głowy,
w pierwszych latach XX w. zajęły maciejówki. Na pozostałe elementy
ubioru męskiego składały się: koszula (przepasywana pasem, skórzanym lub
wełnianym (wiązki kolorowych pasków na czerwonym tle), spodnie,
kamizelka, kaftan, okrycie wierzchnie oraz pas i buty.
Strój kobiecy był także prosty, ale dzięki stonowanej kolorystyce
używanych na jego wykonanie pasiastych, wełnianych samodziałów elegancki
i pełen dostojeństwa. Noszonym do niego nakryciem głowy, jeszcze
w pierwszych latach XX w. był tiulowy czepek (widoczna była tylko część
okalająca twarz, pozostałą przysłaniała chustka) lub półczepek (cały
odsłonięty, wiązany pod brodą na kokardę, z całą powierzchnią pokrytą
haftem). W późniejszych latach, powszechnie noszona była już tylko
chustka (wełniana lub płócienna). Ponadto, w skład tego ubioru
wchodziły: koszula, gorset (od lat 20. XX w. szyty niekiedy według tzw.
mody krakowskiej czyli czarny, aksamitny, wyszywany cekinami, koralikami
itp. ozdobami) lub kaftan, spódnica, dwie zapaski (przednia
i naramienna), obuwie oraz biżuteria.
Źródło: Stroje ludowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz