Strój świętokrzyski noszono po obu stronach grzbietu Łysogór,
głównego pasma Gór Świętokrzyskich. Należał do grupy strojów
małopolskich i graniczył na wschodzie z ubiorami sandomierskimi,
na północy z ubiorem robotniczym Zagłębia Staropolskiego, a od zachodu
i południa ze strojem kieleckim. Historycznie, ziemie na których go
noszono należały do Małopolski, stanowiąc lewobrzeżną część Ziemi
Sandomierskiej. W latach 1795-1800 wchodziły w skład tzw. Galicji
Zachodniej i przejściowo znajdowały się pod panowaniem austriackim.
Następnie należały do departamentu radomskiego Księstwa Warszawskiego,
a po utworzeniu Królestwa Kongresowego ponownie znalazły się
w województwie Sandomierskim. Po I wojnie światowej, większość tych ziem
stanowiła powiat kielecki, a od 1937 roku część powiatu
sandomierskiego. Obecnie tereny te znajdują się w województwie
świętokrzyskim.
Na północy tego regionu ludność żyła z uprawy urodzajnych ziem
lessowych, na południu zaś, gdzie ziemie były mniej żyzne, zajmowano się
dodatkową pracą w przemyśle oraz obróbką drewna. Uprawiano między
innymi len i hodowano owce, stąd strój z tych terenów charakteryzował
się tym, że prawie w całości był wykonany z samodziałów. Strój
świętokrzyski, mimo że ze wszystkich stron otoczony był przez regiony,
w których noszono stroje z przewagą cech mazowieckich, był typowo
małopolski.
Mężczyźni nosili granatowe rogatywki z czerwonymi lub zielonymi wypustkami i kucotkiem
czyli pomponikiem, albo brązowe sukienne, wysokie czapki z czerwonym
denkiem, latem zaś słomiane kapelusze. Noszono również granatowe lub
czarne kaszkiety, później nazywane maciejówkami,
wzorowane na czapkach legionistów. Koszule szyto z samodziału: na co
dzień zgrzebnego, a od święta cienkiego płótna lnianego lub fabrycznego,
kupnego kartonu. Biedniejsi nakładali na zwykłą roboczą koszulę ozdobniejszy karcyk zasłaniający przód. Najstarsze
koszule noszono wypuszczone na spodnie, a około 1905 r. rozpoczęła się
moda na koszule wpuszczone w spodnie. Odświętne koszule zdobiono haftem
krzyżykowym, płaskim lub stebnówką, wykonywanym nićmi w kolorze
czerwonym albo niebieskim. Latem noszono spodnie lniane, zimą
samodziałowe sukienne, czarne lub brązowe, często w kolorze sukmany.
Do tego zakładano lejbiki, czyli kamizele, szyte z materiałów w ciemnych kolorach: kupnych wełnianych lub samodziałów. W lejbiku przeznaczonym do noszenia pod spancer, plecy szyto z płótna samodziałowego. Na lejbik wkładano spancer najczęściej rozpięty tak, by był widoczny spod niego lejbik. Spancerami
nazywano rodzaj krótkiej, sięgającej do pasa kurtki. Letnie szyto
na cienkiej podszewce, z wierzchnią warstwą z płótna samodziałowego,
białego lub farbowanego na czarno, szaro lub granatowo. Zimowe były
watowane i szyte z wełnianego samodziału lub tkanin fabrycznych.
Najbardziej charakterystyczne świętokrzyskie sukmany były szyte
z brązowego sukna folowanego. Miały stojący kołnierz i wyłożoną lewą
klapę. Ozdabiano je czerwonym sznurkiem. Noszono różnego rodzaju buty,
w zależności od mody. W pierwszych latach XX w. zamożniejsi gospodarze
nosili buty z harmonijką przy kostce.
Strój kobiecy na terenie świętokrzyskiego utrzymywał się w okolicy
Bielin oraz na północ od pasma Łysicy, koło Dębna i Bodzentyna. Mężatki
chodziły z zakrytymi głowami, w czepcach z zawiązanymi z tyłu głowy
chustkami szalinówkami lub, w późniejszym okresie, w samych
chustkach. Panny chodziły z odkrytymi głowami, z włosami czesanymi w dwa
warkocze. Zimą osłaniały głowę podobnie jak mężatki. Kobiety nosiły
koszule z lnianych tkanin samodziałowych, składające się z dwóch części:
górnej sięgającej do pasa i szytej z cienkiego lnianego płótna
oraz dolnej nadstawki z gorszego gatunkowo materiału. Koszule miały
ozdobny, haftowany kołnierzyk. Haftem zdobiono również przyramki
i mankiety. Do tego zakładano gorset z aksamitu, pluszu lub wełny,
który ozdobiony był na przodach naszytymi pasowo wzdłuż zapięcia
kolorowymi tasiemkami i haftem krzyżykowym. Noszono kaftany szyte
z fabrycznych tkanin: letnie z cienkich kretonów lub wełenki, zimowe
często watowane z bai lub grubej wełny. Starsze kobiety
ubierały się w kaftany w ciemnych, młodsze w jasnych kolorach. Zdobiono
je na przodzie zaszytymi zakładkami lub haftem, podobnie jak gorsety.
Spódnice szyte z samodziałów wełnianych zwano sorcami, najstarsze
z nich były czarne lub czarne w białe prążki. Charakterystycznym dla
tego regionu, najczęściej występującym do tej pory zestawem
kolorystycznym spódnic, były czarne pionowe paski na czerwonym tle.
Noszono również jednobarwne spódnice: czerwone lub zielone, z lekkiej
szorstkiej wełenki, nazywane ostrymi. Zapaski, zarówno do pasa
jak i na ramiona były samodziałowe, w kolorach takich samych jak
spódnice, z przewagą kolorystyczną czerwonego i czarnego. W późniejszym
okresie zaczęto wprowadzać modę krakowską, o szerszej gamie
kolorystycznej. Noszono również białe, płócienne fartuszki, ozdobione
ażurowym haftem i koronkowymi wstawkami. Na uroczystości i w święta,
zamiast zapaski zakładano na ramiona chusty tureckie lub pasiaste
kilimy. Zimowym, odświętnym okryciem były tzw. sukienki – angiery (rodzaj
sukmany), bogato zdobione, podbite kożuchem lub watowane. Wszystkie
kobiety wiązały na szyi korale, które świadczyły o ich zamożności.
Najcenniejsze były prawdziwe, do których przypinano krzyżyk lub medalik.
Powszechnie noszonym obuwiem kobiecym były trzewiki z długą cholewką i na obcasie.
Źródło : strojeludowe.net
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz